test

Omschrijving Standaard Chiptuning Prijs in €
Vermogen 75-90-102-105pk 140pk 599
Koppel 180-230-250Nm 320Nm

Omschrijving Standaard Chiptuning Prijs in €
Vermogen 75-90-102-105pk 140pk 599
Koppel 180-230-250Nm 320Nm

Omschrijving Standaard Chiptuning Prijs in €
Vermogen 75-90-102-105pk 140pk 599
Koppel 180-230-250Nm 320Nm

Omschrijving Standaard Chiptuning Prijs in €
Vermogen 75-90-102-105pk 140pk 599
Koppel 180-230-250Nm 320Nm

Omschrijving Standaard Chiptuning Prijs in €
Vermogen 75-90-102-105pk 140pk 599
Koppel 180-230-250Nm 320Nm

jdstage 1 twincharger 1.6 tdi motor

Voorafgaand aan de tuning wordt er te allen tijde gestart met een diagnose op de auto. Allereerst wordt het storingsgeheugen van de auto gecontroleerd op fouten. Daarna wordt er een diagnose rit gemaakt, waarbij we gebruik maken van VAG specifieke hardware en software op onze laptops. Tijdens deze diagnose rit controleren we oa de turbodrukken/ontstekingswaardes/nokkenastimingen/luchtsmassameter waarden/lambda getallen etc etc. Daarnaast wordt er gekeken of de auto niet al eerder voorzien is van tuning. Blijkt er een probleem aanwezig te zijn na deze diagnose rit, dan kunnen we regelmatig direct reparatie uitvoeren (denk hierbij aan een lekkende intercooler slang, vervuilde luchtmassameter etc).

Als alles in orde lijkt, plaatsen we de auto in de werkplaats en start de eigenlijke (chip)tuning. We maken allereerst we een backup van de originele software van de auto. Hierna wordt de originele software van de auto volledig bewerkt. Hoe is afhankelijk van het type motorcomputer. Hierbij zijn grofweg 3 opties:

Mocht u vooraf geïnteresseerd zijn in de methode die bij uw auto gebruikt wordt, neem dan even contact met ons op.

Chip of E(e)prom. Chiptuning (grofweg alle modellen voor BJ 2000)
De computer wordt uit de auto gehaald en vervolgens wordt de chip verwisseld. Nadat de computer is teruggebouwd vindt er een testrit plaats o.a. met diagnose apparatuur waarbij weer naar verschillende parameters wordt gekeken. Denk hierbij aan motorbelasting bij maximaal toerental, werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk en thermostaat. Deze tuning sessie duurt ongeveer 2 uur.

OBD tuning (MJ 2000 – 2010)
Na de diagnose wordt er een laptop aangesloten op de diagnose (OBD) poort. Vervolgens wordt eerst de software uitgelezen om onder andere te controleren welke software in de computer aanwezig is. Daarna wordt de nieuwe software over de oude heen geschreven. Nadat de software geladen is vindt er een uitgebreide testrit plaats, waarbij weer naar verschillende parameters wordt gekeken. Denk hierbij aan een stukje maximale motorbelasting ter controle van werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk, gemeten luchtmassa. Deze tuningssessie duurt ongeveer 2 uur.

Bootmode tuning(MJ 2010 – Heden)
Vanaf medio 2010 hebben de meeste VAG modellen een extra beveiliging mee gekregen. Deze beveiliging zorgt ervoor dat OBD tuning niet zomaar mogelijk is zonder eerst de motorcomputer te ‘unlocken’. Dit betekend dat wij de ecu demonteren, vrijschakelen en vervolgens flashen we de aangepaste data (kernvelden) in het geheugen van de computer.

Externe tuning:
Er zijn enkele nieuwe VAG computer die zo sterk beveiligd zijn dat geen van bovenstaande manieren toepasbaar is op de ecu van de auto (de software is op dat moment simpelweg (nog) niet te bewerken). De enige manier om de auto dan toch te kunnen tunen is dmv een externe computer. De externe computer wordt dan incl zijn eigen kabelboom geplaatst in het motorcompartiment. Modellen waarbij deze manier van tuning van toepassing is, worden expliciet vermeld bij ons op de site. Voor sommige bestuurders heeft deze vorm van tuning voorkeur, gezien dit systeem zelf te demonteren is.
Neem contact met ons op als u informatie wilt over de beschikbaarheid van een externe ecu voor uw auto.

 

Comments are closed for this article.